Vackra Karpathos (och semester)

Forgiving and being forgiven are two names for the samt thing
- CS Lewis -

Vi har semester och har varit iväg en vecka på vackra Karpathos! En ganska liten ö som ligger mellan Kreta och Rhodos. Bilden ovan visar den mysiga lilla byn Mesochori. Utsikten över byn och omgivningarna bakom är helt fantastisk, nästan lite sagolik. Vi vandrade runt i de smala gränderna en timme och kikade på vackra hus och lite mer slitna hus, på grönskande trädgårdar och utsikten över havet.

Granatäppelträd i Mesochori

Agios Nikolaos

Plask plask!

Hamnen i huvudstaden Pigadia

Vackra stranden Apela

Byn Olymbos byggdes mellan år 600 och 800, som skydd mot pirater. Då var husen byggda av sten och smälte in i de omgivande bergen, men som ni ser är husen nu målade i olika kulörer. Byn var länge isolerad från resten av Karpathos, sen byggdes en grusväg någon gång på mitten av 1900-talet. Sen några år tillbaka är vägen breddad och asfalterad (dock inte helt och hållet färdig, fanns fortfarande bitar av grusväg kvar), vilket gör det lätt för turister att åka dit. Vi åkte dit tidigt på förmiddagen och strosade runt i gränder som liknar en labyrint. Kvinnorna i byn hade traditionella kläder på sig och flera gånger fick jag frågan om jag var från Italien eller Spanien! De syftade på min solbränna och kunde inte förstå att jag som svensk kunde vara så brun. Haha! Eftersom vi var där tidigt så hann vi njuta av lugnet i byn, men sedan när vi satte oss och åt varsin glass så kom busslast efter busslast med turister och byn kändes inte längre så genuin.

Olymbos

Jag i Amopi, där vi bodde

Nu är vi hemma igen och njuter för fullt av den sista semesterveckan. Vi har självklart gjort en hel massa annat skoj under våra lediga veckor, men det får jag berätta om en annan dag!

En tripp till Rom (och Narniamusik)

I've got my memories, they're always inside of me
But I can't go back, back to how it was
I believe now, I've come too far
Created for a place I've never known
- Switchfoot -

Nu är det allt på tiden att jag uppdaterar den här bloggen. Det var inte alls meningen att det skulle bli ett sådant här långt uppehåll, men så blev det så ändå. Jag har många gånger tänkt att jag borde skriva något eller lägga upp en bild och bara säga hej. Men jag har helt enkelt haft för mycket annat att tänka på. I vilket fall som helst, nu är jag tillbaka! Jag längtar väldigt mycket efter semester. Bara en dag kvar, sen fyra veckors ledighet :) Det ska verkligen bli helt underbart! Sitter just nu och lyssnar på Narniamusik (därav textraderna ovanför) och går igenom bilder från min och Eriks resa till Rom i början av juni. Närmare 2000 bilder tog vi, så det kommer ta ett tag att gå igenom alla. Ett litet smakprov på bilder kommer här.